چهارشنبه ۱۳۹۲/۰۲/۰۴

مجموعه تاريخي سعدالسلطنه - سراي بهشتيان

پايان عمليات اجرايي مرمت سراي بهشتيان از مجموعه سعدالسلطنه

مجموعه سعدالسلطنه بزرگترين کاروانسراي سرپوشيده و مرکز تجاري داخل شهري در ايران است که...

مجموعه سعد السلطنه بزرگترين کاروانسراي سر پوشيده و مرکز تجاري داخل شهري در ايران است که با وسعت حدود 6/2 هکتار توسط آقا باقر خان سعد السلطنه ، فرماندار قزوين در اواخر سلطنت ناصر الدين شاه قاجار ساخته شده است . حجره هايي که در اين حياطها قرار دارند با ايوانچه هاي کاربندي شده نشانگر کمال زببائي و سنجيدگي طرح مي باشند که محورهاي شرقي – غربي و شمالي – جنوبي بازار از آنها مي گذرند . محورهاي عمود بر هم در چهار سوق کاروانسرا به هم مي پيوندند و مکتب معماري قزوين در فضاهاي تجاري را به شيوه اي بسيار زياد و ماندگار به نمايش مي گذارند .

سراي بهشتيان از جمله عناصر کالبدي مجموعه سعد السلطنه که در بخش شمال غربي آن قرار گرفته است داراي مساحتي حدود 2200 مترمربع بوده و احداث آن را به اواخر دوره قاجار نسبت مي دهند . اين سرا داراي صحني به مساحت حدود 800 مترمربع در بخش مرکزي خود بوده و مجموعه رواق ها و فضاهاي نيمه باز و در پس آنها ، حجره ها و شترخان ها ، اساس معماري سرا را بوجود آورده است . مهمترين وجه معماري اين بنا را مي توان الگوي يکسان بدنه ها عنوان نمود که عامل وحدت بخش فضا به شمار مي رود .
مطالعه و طراحي سراي بهشتيان طي سالهاي 86 الي 88 توسط مشاور سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين تهيه گرديد و عمليات اجرائي اين سرا نيز با مديريت و نظارت سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين از خرداد ماه سال 91 آغاز و در فروردين ماه سال 92 به پايان رسيده است .
خلاصه اي از عمليات و اقدامات اجرائي انجام شده جهت مرمت سراي مذکور به شرح ذيل مي باشد :
1-     خاکبرداري ، استحکام بخشي و کفسازي بام
2-     خاکبرداري کف حجره ها ، صندوقه سازي و اجراي سنگفرش
3-     خاکبرداري کف حياط و اجراي سنگ فرش
4-     مرمت طاق و تويزه هاي قديمي
 
 
 
5-     شستشو و ساب زدن کليه بدنه هاي آجري ، دانه گذاري آجر
6-     بند کشي کل نماها
7-     اجراي تاسيسات مکانيکي و الکتريکي
8-     ساخت دربهاي چوبي جهت حجره ها
9-     اجراي سرويس هاي بهداشتي

 

تصاویر مرتبط