دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۰۵

شفیعی زرندی، فرماندار سابق بم :

طرح بازآفرینی شهری گامی مؤثر در عرصه ایمن‌سازی و شهرسازی است.

شفیعی زرندی، فرماندار سابق بم گفت: طرح بازآفرینی شهری که هم‌اکنون در استان‌های کشور در حال اجرا است، گامی مؤثر در عرصه ایمن‌سازی و شهرسازی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین؛دکتر علی شفیعی زرندی در همایش آموزه‌های زلزله بم که همز‌مان با سالروز زلزله بم؛ روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در محل سالن مفاخر شهرداری قزوین با حضور مدیران دولتی و شهرداری برگزار شد،افزود: لذا باید کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی این طرح به‌صورت مستمر از آخرین اقدامات و چگونگی انجام کار و تسهیل در امور مربوط به ایمنی و ساخت‌وسازها را بررسی کنند.

وی خاطرنشان کرد:توجه به مقررات ایمنی ساختمان یا آئین‌نامه‌های مرتبط همچون آئین‌نامه ملی ساختمان و آئین‌نامه 2800 را امری ضروری ذکر کرد که مانع از بروز حوادث تلخی نظیر زلزله بم می شود

وی بابیان اینکه، در شهرکنونی بم، زیرساخت‌های اقتصادی و عمران با جدیت هرچه بیشتر بناشده است، گفت: محلی برای پرداختن به چرایی زلزله بم وجود ندارد چراکه زلزله امری بدیهی و طبیعی است؛ اما مسئله مهم آن است که چرا در زلزله‌ای با اندازه ۶/۶ ریشتر ۴۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند؟

زرندی با تأکید بر اینکه، نظارت عالیه بر اجرای ساخت‌وسازها در بم صورت نگرفته بود، بیان کرد: در آن زمان شهر بم، باغ شهر بود و خانه‌ها از حداقل پایداری برخوردار بودند.

شفیعی زرندی خاطرنشان کرد: طرح بازآفرینی شهری که هم‌اکنون در استان‌های کشور در حال اجرا است، گامی مؤثر در عرصه ایمن‌سازی و شهرسازی است. نیاز است که کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی این طرح به‌صورت مستمر از آخرین اقدامات و چگونگی انجام کار و تسهیل در امور مربوط به ایمنی و ساخت‌وسازها را بررسی کنند.

این کارشناس مسائل شهری تصریح کرد: بروکراسی حاکم در دستگاه‌های اجرایی سدی در مسیر نوسازی و بهسازی فضای شهری است و دستگاه‌هایی همچون ادارات کل استانداری، راه و شهرسازی و یا شهرداری‌ها می‌توانند با عمل به این طرح، یاریگر متقاضیان در بهسازی و بازسازی شهری و همچنین امور زیربنایی و ایمنی باشند.

وی عنوان کرد: نگرانی و دغدغه من به‌عنوان کسی که ۳۵ سال کار اجرایی در حوزه شهری انجام داده‌ام بسیار ملموس است که اگر اجرای این طرح به ورثه فراموشی سپرده شود در آینده نه‌چندان دور همان واقعه‌ای که برای شهروندان بمی به وجود آمده برای مردم کشور هم به وقوع خواهد پیوست،

شفیعی زرندی گفت: یکی از دلایل خرابی در بم، عدم بازنگری طرح‌های تفصیلی بوده است که فکر می‌کنم تمام شهرهای کشور با این مسئله درگیر هستند

فرماندار سابق بم بابیان اینکه بعد از زلزله سه حادثه را در بم شاهد بودیم اظهار کرد: متأسفانه زلزله در بم نه‌تنها خسارات جانی و مالی در برداشت، باعث عدم توسعه و پیشرفت شهروندان بم در تمام امور خود شد. دوره‌ای شهروندان بم در گریه و زاری بودند و بعدازآن دچار افسردگی شدید و سپس وارد دوره پرخاشگری شدند.

وی خطاب به مسئولین استان قزوین گفت: این تجارب تلخ را استفاده کنید، شرایط سخت و دشواری است که در دمای منفی 13 درجه سانتی‌گراد، کسی را ببینی که لابه‌لای جنازه‌ها به دنبال بازمانده‌ای برای خود بازمانده‌ای برای خود باشد. پس از ۱۹ سال هنوز کابوس، رنج و بغض آن برای اهالی این شهر باقی‌مانده است.  اما فراموش نخواهیم کرد که استان قزوین به‌عنوان استانی متعهد، یاریگر مردم داغدار  بم بود.

انتهای پیام

 

 

تصاویر مرتبط