دوشنبه ۱۴۰۰/۰۷/۱۲

مشاور راهبردی پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان مطرح کرد:

پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان، راهبردی‌ترین پروژه در مرکز شهر

طرح‌های بافت تاریخی قزوین باید در محدوده مرکزی این شهر به هم مرتبط شود و پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان به عنوان بخشی از دولتخانه صفوی، اصلی‌ترین حلقه این ارتباط بوده و راهبردی‌ترین پروژه در مرکز شهر است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین، سیّد مهدی مجابی، از اساتید برجسته حوزه‌های معماری، میراث فرهنگی و شهرسازی، یکی از چهره‌های ماندگار استان قزوین و مشاور راهبردی پروژه بازآفرینی سبزه میدان در جلسه کمیسیون عمران، ترافیک و امور زیربنایی شورای اسلامی شهر گفت: در تاریخ ایران، شهرها دارای مرکز بوده‌ و در واقع، بافت تاریخی، نقش مرکزیت را بر عهده داشته است.

وی افزود: از جمله شهرهای دارای مرکزیت اصیل و با هویت می‌توان به اصفهان، شیراز و قزوین اشاره کرد. خوشبختانه ساختار بافت تاریخی قزوین در طول دهه‌ها حفظ شده و نقش مرکزیت شهری خود را به معنای جامع بازی کرده است.

مجابی با بیان اینکه برای ادامه ایفای نقش بافت تاریخی نیاز به رسیدگی به این محدوده از نظر خدمات، سرمایه‌گذاری و غیره وجود دارد، گفت: در دوره‌های مختلف مدیریت شهری، در قزوین طرح‌ها و برنامه‌های شایسته‌ای در خصوص بافت تاریخی و ارتقای نقش مرکزیت این محدوده در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از جمله طرح‌ها و پروژه‌ها این محدوده می‌توان به مرمت و احیای مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدالسلطنه، مرمت و احیای حمام تاریخی قجر، ساماندهی خیابان سپه به عنوان اولین خیابان طراحی شده ایران و... اشاره کرد.

این استاد برجسته تصریح کرد: برای افزایش کارآیی این پروژه‌های مهم در تقویت نقش مرکزیت بافت تاریخی قزوین، باید ارتباط قوی و مفیدی بین آنها برقرار شود و اصلی‌ترین حلقه این ارتباط، پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان به عنوان بخشی از دولتخانه صفوی و شوارع پیرامونی آن است.

وی با تاکید بر اینکه مرکزی‌ترین و حساس‌ترین پروژه محور گردشگری تاریخی و فرهنگی قزوین، پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان است گفت: این محدوده از مرکز شهر در صورت احیا و ارتقای کیفیت فضای شهری آن، می‌تواند مجموعه‌های شهری در بافت تاریخی قزوین را به بهترین شکل پیوند دهد.

مشاور راهبردی پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان خاطرنشان کرد: این پروژه، راهبردی‌ترین طرح در مرکز شهر قزوین است؛ زیرا آغاز تقویت مرکزیت شهری باید از سبزه‌میدان باشد و تمام خدمات قابل ارائه در مرکزیت، در این فضا صورت گیرد.

وی در خاتمه بیان کرد: هدف عملیاتی پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان بازگرداندن نقش میدان شهری به این فضا است تا به عنوان یک پلتفرم اجتماعی، تاریخی و فرهنگی نقش خود را برای معرفی تاریخ، هویت و فرهنگ این شهر و سرزمین ایفا کند.

تصاویر مرتبط