شنبه ۱۳۹۹/۱۲/۱۶

رشوند آوه:

برای حفظ خانه مومنان، نیاز به اختصاص بودجه است

آرش رشوند‌آوه، مدیرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين، گفت: برای حفظ خانه مومنان از تخریب، نیاز به تعیین بودجه اختصاصی از طریق ستاد ساماندهی آستان مقدس امامزاده حسین (ع) است.

به گزارش روابط عمومي سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين؛ رشوند‌آوه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا بیان کرد: پروژه ساماندهی آستان مقدس امامزاده حسین (ع) بعد از برگزاری مسابقه طراحی در دهه ۷۰ و توقف طولانی مدت آن، از اواخر سال ۱۳۹۲ و با دستور استاندار وقت، کار خود را آغاز کرده است.

وی افزود: شهرداری قزوین و اداره کل راه و شهرسازی دعوت شدند تا در روند این پروژه در کنار ادارات کل اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین قرار بگیرند و روند طرح، تسریع و تسهیل شود.

رشوند آوه با بیان این که مدیر کل میراث فرهنگی و کارشناسان این اداره کل در تمام جلسات کمیته فنی و ستاد ساماندهی آستان مقدس امامزاده حسین (ع) حضور داشته‌اند، گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۳ تا سال ۹۶ (زمان ثبت ملی خانه مومنان)، ضرورت گمانه‌زنی در محدوده پروژه به صورت مستمر از سوی اداره کل میراث فرهنگی بیان شده؛ اما موضوع بررسیِ تاریخی و گمانه‌زنی در اعیانی پلاک‌های ساختمانی مطرح نشده بود.

این مقام مسئول بیان کرد: از زمان شروع پروژه، چهار سال طول کشید تا خانه مومنان برای تملک مدنظر قرار گیرد. همچنین ۴چهار ماه زمان برای تملک اختصاص یافته بود. از طرف دیگر، کارگزار پروژه (شرکت شهر آتیه)، برای کمک به مالکین پلاک‌ها، تخریب بناها را به آنان واگذار می‌کرده است.

وی ادامه داد: در خصوص خانه مومنان، باتوجه به آزاد بودن محدوده پیرامونی این پلاک، مالکین طی دو هفته، تخریب محوطه را انجام دادند و به محض فرارسیدن زمان تخریب بنا، موضوع ثبت ملی بنا مطرح شد. بنابراین این امر با تعجیل در آن زمان صورت گرفت و در جلسه‌ای به ستاد ساماندهی آستان مقدس امامزاده حسین (ع)  اعلام شد.

رشوند آوه اضافه کرد: ستاد ساماندهی آستان مقدس امامزاده حسین (ع)  و شهرداری قزوین به عنوان مجری این پروژه، تمام تلاش خود را بعد از ثبت ملی این خانه مومنان انجام داده است. در این راستا به مشاور پروژه ابلاغ شد، در طرح خود این بنا را حفظ کند. همچنین با توجه به مشارکتی بودن طرح، این پلاک در زمره تملک‌های اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین قرار دارد.

مدیرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين با اشاره به این موضوع که شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان به اندازه توان خود، در حوزه تملک پلاک‌های محدوده پروژه ساماندهی آستان مقدس امامزاده حسین (ع)، بودجه اختصاص داده‌اند گفت: شهرداری نسبت به محصور کردن خانه مومنان اقدام کرده بود که به دلیل عدم حضور نگهبان در فضا و آسیب‌های اجتماعی محدوده پروژه، حصار موجود به سرقت رفته و فضایی ناامن به وجود آماده است.

وی خاطرنشان کرد: شایسته است کارشناسی مجدد روی خانه مومنان صورت گیرد و برای حفظ آن، بودجه اختصاص یابد تا برنامه مرمت و احیای آن در نظر گرفته شود.

پایان پیام

تصاویر مرتبط