جمعه ۱۳۹۲/۱۱/۱۱

مجابي، عضو هيئت علمي دانشگاه علم صنعت ايران:

معماري اسلامي بستر گفتگوي انديشمندانه مسلمانان است

معماري اسلامي با داشتن روح و تعميق ديني مي تواند بستر گفتگوي انديشمندانه مسلمانان را فراهم و آنها را به همديگر نزديکتر کند.

 

عضو هيئت علمي دانشگاه علم صنعت ايران گفت: معماري اسلامي با داشتن روح و تعميق ديني مي تواند بستر گفتگوي انديشمندانه مسلمانان را فراهم و آنها را به همديگر نزديکتر کند.
مهر- مهدي مجابي در نشست با مديران سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري قزوين ومعماري و "اسپاهيچ اومر" محقق و پژوهشگر مسلمان در سراي سعدالسلطنه قزوين گفت: معماري اسلامي موضوع مهمي است که فقط نبايد در دانشگاهها و موسسات پژوهشي مورد توجه و ارزيابي قرار گيرد بلکه مي تواند در نشست هاي کوچک تخصصي هم مطرح شود و مورد بررسي قرار گيرد.
 
مجابي بيان کرد: در بسياري از جوامع گفته مي شود که معماري ظرف زندگي است و اومر به عنوان يک محقق اسلامي اعتقاد دارد که اين معماري يک چارچوب زندگي است که با فرهنگ، تمدن، فلسفه و تقوي ارتباط تنگاتنگ دارد.
 
اين استاد دانشگاه بيان کرد: در ايران بناها و مجموعه هاي معماري و شهرسازي متعددي داريم که با حضور در آنها شاهد تغيير در رفتار و زندگي انسانها مي شويم و اين مکانهاي معنوي و عاطفي به عنوان قطب روحي شهرهاي مي تواند به ايجاد نشاط معنوي در مردم کمک کند.
 
مجابي تصريح کرد: گاهي قطب هاي معنوي مي تواند مکان هاي طبيعي و چشم اندازهاي طبيعي باشد که مي تواند به تغيير رفتار منجر شود و جذابيت و حظ بصري ايجاد کند.
 
ايجاد زبان مشترک معماري اسلامي در جهان
 
وي گفت: بايد به جهان نشان داد که معماري و شهرسازي اسلامي جداي اتز فرهنگ، و انسانها نيست و به عنوان يک فصل مشترک مي تواند گفتگو مسلمانان در اقصي نقاط جهان را تقويت کند و به دوستي ها کمک کند.
 
عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت بيان کرد: در شرايطي که تمدن مادي در جهان به بن بست رسيده بسياري از ملل جهان چشم به تمدن اسلامي دارند که بتواند نياز جامعه بشري را تامين کند.
 
وي اظهاراميدواري کرد با همکاري دانشگاههاي ايران و ساير نقاط جهان بتوان فاصله تمدن اسلامي و معماري اسلامي را کاهش داد و به زباني مشترک در معماري رسيد.
 
مجابي اظهارکرد: با ايجاد زبان مشترک در معماري اسلامي مي توانيم تفکري روشن و منطقي بين فرهنگ معماري و شهرسازي با معماري مدرن هم ايجاد و برقرار کنيم.

 

تصاویر مرتبط