دوشنبه ۱۳۹۰/۰۱/۰۸

نصرتي، شهردار قزوين:

موزه دائمي اسباب بازي در سعدالسطنه قزوين ايجاد مي شود

برپايي نمايشگاه ملي اسباب بازي و بازي بچه هاي ديروز وامروز ، مقدمه اي براي برپايي موزه دائمي اسباب بازي در سراي سعدالسطنه مي باشد.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي- ورزشي شهرداري؛مسعود نصرتي، شهردار قزوين با بيان اين مطلب افزود: قصد داريم در آينده نزديک با برنامه ريزي و اطلاع رساني مناسب ، از 300 فضاي موجود در کاروانسراي سعدالسلطنه ، 10 درصد را به موزه دائمي اسباب بازي بچه هاي ديروز اختصاص داده و براي 31 استان کشور 31 غرفه در اين موزه داير كنيم تا در کنار اسباب بازي ها ، لباس ها وآداب سنن نقاط مختلف کشور در آن به نمايش در آيد.
وي در خصوص چگونگي برگزاري نخستين نمايشگاه وجشنواره اسباب بازي وبازي هاي کودکان ديروز وامروز اظهار كرد: طرح اوليه اين حرکت از 5 ماه پيش ارائه شد و پس از آن تکميل و پخته تر شد تا در نوروز 90 شاهد برگزاري اين نمايشگاه باشيم.
نصرتي در تشريح اهداف برگزاري اين نمايشگاه خاطر نشان کرد : يکي از رويکردهاي اصلي ما معرفي و شناساندن مجموعه منحصر به فرد سعدالسلطنه بود، همانطور که مي دانيم قزوين از لحاظ آثار ثبت شده تاريخي در کشور از جايگاه ممتازي برخوردار است اما تمامي آثار تاريخي ما مانند مسجد جامع ، آب انبارها و دروازه ها نمونه هاي مشابهي در نقاط ديگر کشور دارند ، اما سعدالسلطنه به عنوان بزرگترين کاروانسراي درون شهري خاورميانه هيچ نمونه مشابهي نداشته و وجه تمايز آثار تاريخي ما در کشورمحسوب مي شود پس ما در رويکرد نخست خود به دنبال معرفي اين اثر تاريخي به وسيله برگزاري اين نمايشگاه بوديم.
وي تصريح کرد : براي معرفي مجموعه تاريخي سعدالسلطنه نيازمند تعريف موضوعي مشخص بوديم و معتقد هستيم با برگزاري اين نمايشگاه چند سال زمان را در خصوص شناساندن اين مجموعه خريده ايم .
شهردار قزوين رويکرد اصلي ديگر اين جشنواره را نگاه فرهنگي عنوان نموده وافزود : در کشور ما وخيلي از کشورهاي ديگر کودکان با يک تهاجم فرهنگي و نرم روبرو هستند که همين مسئله براي ما از اهميت خاصي برخوردار است ، در حال حاضر شاهد توزيع عروسک هاي باربي در پنج قاره هستيم که توليد اين عروسکها در سال هاي اخير همراه با نگاه هاي سياسي نيز بوده است ، در بررسي هايي که ما داشتيم به اين نتيجه رسيديم که عروسک هاي دارا وسارا به تنهايي نمي توانند در مقابل اين عروسک که مقابله کنند بنابراين تصميم گرفتيم حرکت جدي و موثري را دراين زمينه انجام دهيم.
وي ادامه داد : ما سعي کرديم با درايت وزيرکي يک احساس را در خانواده ها ايجاد کنيم احساسي که با ديدن اين اسباب بازي ها بازي هاي قديمي و محلي در گفتگوهاي عاميانه مردم به آن پرداخته شود ، در واقع مي خواهيم در ميان والدين اين تفکر وسئوال ايجاد شود که بازي هاي گذشته برخلاف بازي هاي رايانه اي امروز تحرک داشت و يک نگاه جمعي دربازي هاي آن دوران حاکم بود که ثمره آنها خانواده هاي امروزي است و اينکه خانواده ها نگران شوند که با وضعيت فعلي کودکان امروز ، خانواده هاي فردا چگونه خواهد بود ، اگر در سال نخست تنها همين تفکر درخانواده ها ايجاد شود ما در کار خود موفق خواهيم بود.
نصرتي ضمن ابراز اميدوراي براي هرچه بهتر برگزار شدن اين نمايشگاه ، تصريح کرد : اگر اين نمايشگاه به شکل مطلوب به اجر در آيد هم در زمينه گردشگري و هم در حوزه فرهنگي حرکت بسيار موثري در شهر قزوين رقم خواهد خورد.
وي در پايان از تلاش وهمراهي تمامي دستگاهها ونهادهاي مشارکت کننده در برگزاري اين نمايشگاه از جمله کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان ، استانداري قزوين ، آموزش و پرورش ، ميراث فرهنگي و گردشگري و مجموعه سازمانها و ادارات شهرداري قزوين تقدير نمود.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط