چهارشنبه ۱۳۹۸/۰۶/۱۳

میرزایی، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور:

امیدوارم تجربه تأثیرگذار مرمت و احیای سعدالسلطنه در کشور توسعه یابد

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور با حضور در شهر قزوین و بازدید از مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدالسلطنه، ضمن تقدیر از دست‌اندکاران مرمت، احیا و بهره‌برداری از این مجموعه، اظهار امیدواری کرد: تجربه با ارزش و تأثیرگذار مرمت این بنای تاریخی در سایر شهرهای کشور توسعه یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین؛ میرزایی در بازدیدی یک روزه از فضاها و بناهای تاریخی قزوین، با هدف بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جهت مرمت و احیای آنها، در مجموعه تاریخی سعدالسلطنه نیز حضور یافت.

وی بعد از بازدید از مجموعه سعدالسلطنه، در نشست هم‌اندیشی با فعالان و نمایندگان NGOهای حوزه معماری، مرمت و احیای بناهای تاریخی قزوین بیان کرد: مرمت و احیای مجموعه سعدالسلطنه یکی از نمونه‌هایی است که به واسطه خارج شدن از شیوه‌های تمرکزگرا و دولتی، از طریق مشارکت و با استفاده از ظرفیت بخش‌های عمومیِ غیر دولتی و خصوصی فراهم شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: NGOها، مهم‌ترین رکن عبور مجموعه‌های دولتی از روش‌های تمرکزگرا به روش‌های مشارکتی است. همچنین در حال حاضر با وجود تعداد قابل توجه کاربری که بتوان در بناهای تاریخی احیا کرد، تنها تعداد محدودی کاربری در قالب پذیرایی و اقامت مدنظر سرمایه‌گذاران قرار دارد که نشان دهنده عدم آگاهی از ظرفیت‌ بناها است.

همچنین در این نشست، سیّد مهدی مجابی به عنوان استاد و مشاور حوزه معماری و مرمت بناهای تاریخی بیان کرد: برای موفقیت در احیای بناها و فضاهای تاریخی باید سیاست های احیا با سیاست های مرمت در فضاهای تاریخی هماهنگ باشد و در حین مرمت به موضوع بهره برداری نیز اندیشیده شود. همچنین موضوع حفاظت پایدار توسط مردم باید دنبال شود و از محدودیت نهادهای دولتی خارج گردد.

علاوه بر این، الهام حاجی ملکی به عنوان نماینده انجمن دوستداران یادمان های ماندگار که یک NGO فعال در حوزه میراث فرهنگی است نیز مطرح کرد: انطباق کاربری ها با بناهای مرمت شده از اهمیت زیادی برخوردار است و بناها نباید بعد از احیا به حال خود رها شوند. خوشبختانه تجربه مرمت و احیای مجموعه سعدالسلطنه نشان داده که این اتفاق به بهترین شکل در این فضا رقم خورده است.

وی افزود: بر اساس پژوهشی که در یک ماه اخیر صورت گرفته، در نظرسنجی از 400 گردشگر مشخص شده که 60 درصد گردشگران قزوین را تنها به واسطه مجموعه سعدالسلطنه می شناسند و این نشان دهنده موفقیت فرآیند مرمت و بهره برداری این بنا است.

لازم به ذکر است؛ در این جلسه مطرح شد قزوین به واسطه پایتختی در دوران صفویه، فرصت‌های سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه بناهای تاریخی دارد و امید است در آینده نزدیک، زمینه واگذاری بناها با رویکرد حفاظت در راستای احیا فراهم شود و بهره‌برداری متناسب با شأن آنها صورت گیرد.

پایان پیام.

تصاویر مرتبط