دوشنبه ۱۳۹۲/۰۱/۲۶

کاربريهاي قابل اعمال در مجموعه توسط مشاور سازمان تعيين گرديده

اهميت مرمت و احيا و تعيين کاربري مجموعه عظيم سعدالسلطنه در شهر قزوين

جايگاه و اهميت والا و موثر ميراث تاريخي و فرهنگي در حفظ و تثبيت هويت و اصالت ملي و قومي و جلوگيري از انقطاع فرهنگي جوامع،چاره اي جز در پيش گرفتن راهي که به بازسازي و احياي آثار باارزش منتهي گردد...

جايگاه و اهميت والا و موثر ميراث تاريخي و فرهنگي در حفظ و تثبيت هويت و اصالت ملي و قومي و جلوگيري از انقطاع فرهنگي جوامع ، چاره اي جزء در پيش گرفتن راهي که به بازسازي و احياي آثار با ارزش منتهي گردد ، باقي نمي گذارد . لذا جهت تحقق اهدافي از قبيل حفظ و صيانت و جلوگيري از تخريب آثار و ابنيه تاريخي و نيز احياء و رونق بخشي دوباره به آنها در زمان حاضر ( مطابق با تحولات و شرايط و نيازهاي زندگي کنوني ) و در نهايت انتقال مفاهيم و ارزشهاي بناهاي تاريخي به نسلهاي آينده ، تدوين و طراحي راهکارها و برنامه ها و طرح هاي عملياتي متناسب و کارآمد ضروري مي باشد.
در اين راستا مجموعه سعد السلطنه که از جمله آثار فرهنگي و تاريخي اين مرز و بوم به شمار رفته و يکي از کاملترين انواع مجموعه هاي کلان درون شهري از مجموعه بناها و بافتهاي ارزشمند تاريخي – فرهنگي کشور محسوب مي گردد ، بايد به تبعيت از اهداف برشمرده شده پابرجا و فعال مانده و مجددا به عرصه حيات و فعاليت اجتماعي – اقتصادي و کالبدي شهر قزوين باز گردد .
استفاده از جاذبه هاي چند بعدي موجود در بازار تاريخي قزوين و بالاخص مجموعه سعد السلطنه که آميزه اي از سنت فضاسازي و تزئينات وابسته به آن و پيوند باگذرها و قطب ها و محورهاي مهم شهري است و از سويي ديگر بقاياي يکپارچه و اصيل باقيمانده در شهر تاريخي منجمله مسجد جامع ، خيابان شهدا ( سپه )، مجموعه دولتخانه ، باغ دارالشفاء و بازار تاريخي چنين مي نمايد که مجموعه مورد نظر بايد بخشي از محور تاريخي ، فرهنگي و طبيعي شهر قزوين قلمداد گردد . لذا هدف عمده از احياي مجموعه سعد السلطنه ، گردشگري است که اين هدف حفاظت از ساختار تاريخي و کالبدي موجود و دميدن حيات تازه در آن را که ضامن بقاي مجموعه است را مد نظر خواهد داشت .
در اين راستا سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين از سال 87 تاکنون نسبت به مرمت راسته وزير ، مرمت چهار سوق و قيصريه ، حياط نگار السلطنه اقدام نموده و مرمت سراهاي بهشتيان ، سعدالسلطنه و سعديه در حال انجام مي باشد .
در خصوص مقوله احياي مجموعه سعد السلطنه مباني و منشور کاربري هاي قابل اعمال در مجموعه توسط مشاور سازمان نوسازي و بهسازي تهيه و تدوين گرديده است . اين فعاليتها به گونه اي در نظر گرفته شده اند که پيوستگي ، تحرک و پويائي در مجموعه را بعنوان يک فضاي شهري تضمين نمايند . لذا کاربريها بسيار متنوع و جذاب در نظر گرفته شده اند تا علاوه بر ايجاد سرزندگي در مجموعه، امکان تامين منابع مالي براي تضمين نگهداري مناسب از مجموعه نيز باشد .
لذا جهت هريک از فضاهاي مجموعه نوع فعاليت مجاز ، طيف فعاليت و نيز منشور مرتبط با آن ارائه گرديده است . ضمنا گروهي در کاربريها با عنوان کاربري ممنوع جهت مجموعه تدوين گرديده که به عنوان کاربري مزاحم تدوين شده و با ايجاد ترافيک و آلودگي در مخاطبين اثر منفي خواهد داشت .

تصاویر مرتبط