دوشنبه ۱۳۹۱/۱۲/۲۱

ساخت عمارت غسالخانه مربوط به اواخر دوره قاجار مي باشد.

طرح ساماندهي عمارت غسالخانه - شرق امامزاده حسين(ع)

تهيه طرح مطالعاتي مرمت و احياي عمارت غسالخانه در سال 88 توسط مشاور سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين انجام و به اتمام رسيد.

 

عموما سياحان يا سفرنامه نويسان در بازديدهاي خود از شهرهاي تاريخي ايران بيشتر متمايل به ثبت گزارشات خود از بناهاي مشهور عمومي ، مذهبي و يا حکومتي – تشريفاتي داشته و ندرتا به مواردي برخورد شده که بناهايي نظير بناي عمارت غسالخانه مورد توجه قرار گرفته باشد .
با توجه به شواهد و قرائن موجود مي توان چنين ادعا نمود که اين بنا در اواخر دوره قاجار و اوايل دوره پهلوي اول و در بحبوحه شهرسازي سالهاي پاياني قرن سيزدهم و آغازين قرن چهاردهم احداث گرديده است .
با عنايت به اين موضوع که کاربري بناي غسالخانه در نظر گرفته شده مي توان حدس زد که بنا در محل قبرستان کهنه يا يکي از قبرستانهاي قديمي شهر بنا شده است . عمارت غسالخانه در جنوب بافت تاريخي شهر قزوين قرار دارد . از سمت غرب در کنار شاهزاده حسين (ع) و از جنوب در کنار ميمون قلعه قراردارد .
پس از احداث بناي غسالخانه ، محوطه عمارت در سمت جنوبي به صورت باغ ايراني – چهار باغ – آراسته شد که پس از آن در زمان پهلوي اول و همزمان با خيابان کشي در مجاورت محوطه عمارت ، بخشي از پلان چهار باغ در سمت جنوب غربي بنا داخل طرح قرار گرفته ، تخريب ، تسطيح و سپس آسفالت مي شود .از اين رو فرم چهار باغ آن دستخوش دگرگوني شده و پس از تغييراتي چند به شکل امروزي تبديل گشته است .
با توجه به عملکرد بنا که لزوما احتياج به برخورداري از منابع آب داشته و لزوم دسترسي به آبهاي سطحي ، قنوات ، کاريز و يا ايجاد شبکه اي از آب راهها براي جمع آوري آب در آب انبار بنا احساس ميشده است . در محدوده شهر قزوين پنج رشته قنات قديمي وجود دارد که آب مورد نياز منطقه را فراهم مي نموده است . با بررسي هاي بعمل آمده و پيگردي در قنوات شهر ، به نظر مي رسد آب اين بنا از قنات آخوند تامين ميشده است .
اين بنا در ابتدا يک طبقه بوده و شامل غسالخانه زنانه و مردانه و آب انبار مياني آن بوده و سپس طبقه دوم به آن اضافه شده است . با توجه به بررسي بعمل آمده در پلان معماري بنا ، بنا داراي پلاني مستطيل شکل و کشيده با دوبازوي هندسي در طرفين که به فرم منحني در انتها ختم مي شود را دارا مي باشد .
لازم بذکر است تهيه طرح مطالعاتي مرمت و احياي عمارت غسالخانه در سال 88 توسط مشاور سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين انجام و به اتمام رسيده است .

 

تصاویر مرتبط