پنجشنبه ۱۳۹۱/۱۲/۱۰

تهيه طرح مرمت و احياي گرمابه رضوي

تهيه طرح مرمت گرمابه رضوي توسط سازمان نوسازي و بهسازي به اتمام رسيد.

مردم ايران چه پيش و چه پس از اسلام به پاکيزگي اهميت فراوان مي دادند ، گرچه پس از اسلام اهميت آن بيش از گذشته شد . از اين رو اکثر گرمابه ها واقع در محلات تاريخي شهر و در کنار گذرهاي اصلي مي باشند .


مردم ايران چه پيش و چه پس از اسلام به پاکيزگي اهميت فراوان مي دادند ، گرچه پس از اسلام اهميت آن بيش از گذشته شد . از اين رو اکثر گرمابه ها واقع در محلات تاريخي شهر و در کنار گذرهاي اصلي مي باشند.
اهميت جايگاه مکاني گرمابه رضوي جدا از ارزش هاي تاريخي ، فرهنگي و اجتاعي بنا واجد ارزش فراواني است . اين گرمابه همجوار با مجموعه بازار، مسجد النبي (ص) و مجموعه سعد السلطنه است که از ديدگاه کالبدي بين دو مجموعه ويژه شهري قرار گرفته است . مجموعه بازار و مسجد النبي (ص) فضاي پوياي شهر تاريخي قزوين در عصر حاضر است و مجموعه سعد السلطنه نيز در آينده اي نزديک فضاي زنده شهري خواهد بود ، از اين رو موقعيت کالبدي و کارکردي گرمايه رضوي جزو مهمترين عوامل ضرورت و توجه به بهره برداري مناسب از اين بناي تاريخي مي باشد .
اين گرمابه داراي پلاني مربع شکل و يک طبقه است که به دليل ويژگي ساخت ، معماري گرمابه ها و به دلايل اقليمي بخش اعظم آن در خاک قرار گرفته است . ابعاد بنا حدود 43 در 5/44 متر و داراي مساحتي بالغ بر 1820 متر مربع مي باشد . سربينه گرمابه داراي پلاني کشيده و مستطيل شکل به همراه غرفه هائي جهت استراحت و رختکن بوده و داراي تزئينات کاشيکاري شش ضلعي آبي رنگي مي باشد . گرمخانه نيز فضائي با قاعده هشت و نيم هشت از طريق دالاني به نام مياندر به سربينه مي پيوندد .
گرمابه رضوي ، همچون بسياري از گرمابه هاي قديمي از چهار بخش ورودي، سربينه، مياندرو گرمخانه تشکيل شده است. ورودي گرمابه در هشتي شش ضلعي کوچک واقع در ميانه راهروي طويل و باريکي واقع است که يک سر آن به جلوخان مسجد النبي (ص) و ديگر سوي آن به همراه سردر زيبائي به راسته وزير ( مجموعه سعد السلطنه ) مي پيوندد.
لذا با عنايت به اهميت و جايگاه ويژه اين گرمابه در مقياس شهري و نيز مجموعه سعد السلطنه، تهيه طرح مرمت و احياي حمام رضوي از آبان ماه سال گذشته توسط مشاور سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين آغاز گشته و تهيه طرح با عنايت به منشور کاربريهاي مجموعه سعد السلطنه، با کاربري پيشنهادي مرکز آبدرماني انجام و به پايان رسيده است و سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين درصدد است تا عمليات اجرائي مرمت گرمابه رضوي را در سال 1392 به انجام رساند.
 پايان پيام

 

تصاویر مرتبط