چهارشنبه ۱۳۹۷/۰۷/۲۵

بازدید اعضای کمیته اجرایی مناسب‌سازی استانداری قزوین از پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان

اعضای کمیته اجرایی مناسب‌سازی استانداری قزوین شامل نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، اداره کل بهزیستی، اداره کل راه‌ و شهرسازی، انجمن شرکت‌های ساختمانی و سازمان نظام مهندسی ساختمان، از پروژه در دست اجرای بازآفرینی سبزه‌میدان بازدید به عمل آوردند.

آرش رشوند آوه، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین در این بازدید، ضمن ارائه گزارشی در خصوص سابقه و روند پیشرفت پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان به عنوان بخشی از دولتخانه صفوی گفت: عملیات اجرایی ساماندهی پیاده‌روی ضلع شمال سبزه‌میدان به پایان رسیده و در طراحی و اجرای آن، موضوعات مربوط به معلولین جسمی- حرکتی و نابینایان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با توجه به عدم امکان جابه‌جایی در ختان در پیاده‌روی ضلع شمال سبزه‌میدان، محدودیت‌هایی برای جانمایی مسیر عبور نابینایان وجود داشت. همچنین به دلیل عدم امکان جابه‌جایی شالترهای برق در این پیاده‌رو، موانعی برای حرکت ویلچر وجود دارد؛ اما سعی بر این بوده که این موانع از طریق طراحی، به حداقل برسد.

رشوند آوه تصریح کرد: برای طراحی پلان معماری در پیاده‌روی ضلع شمالی و عرصه سبزه‌میدان، استانداردهای مربوط به گروه‌های مختلف افراد دارای معلولیت به صورت کامل بررسی شده و مد نظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کف پیاده‌رو به صورت کاملاً مسطح با کوچه‌ها ایجاد شده تا هیچ محدودیت حرکتی برای ویلچر وجود نداشته باشد. همچنین درپوش‌های مربوط به زیرزمین مغازه‌ها که در پیاده‌رو وجود دارد، به صورت کاملاً همسطح با پیاده‌رو اجرا شده است.

این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که در طراحی محدوده سبزه‌میدان، تنها معلولین در نظر گرفته نشده‌اند، بلکه تمام اقشار کم‌توان جسمی مانند سالمندان، کودکان و... مدنظر بوده‌اند گفت: با توجه به تعریف جدید سازمان بهداشت جهانی، معلولیت به معنای اختلال در برقراری ارتباط با محیط است که اهمیت طراحی فضاها با توجه به استانداردها را دو چندان می‌کند.

لازم به ذکر است؛ پس از مطرح شدن نظرات بازدیدکنندگان و بحث و بررسی پیرامون موضوعات مربوط به دسترس‌پذیری در محدوده سبزه‌میدان، مقرر شد نظرات و پیشنهادات اعضای کمیته اجرایی مناسب‌سازی استانداری تا جای ممکن در اجرای پروژه مدنظر قرار گیرد تا فضایی با کیفیت برای حضور تمام اقشار جامعه ایجاد گردد.

تصاویر مرتبط