چهارشنبه ۱۳۹۱/۰۹/۲۹

ادامه مرمت تک تک فضاهاي مجموعه سه هکتاري سعدالسلطنه

وجه تمايز ملت ها از يکديگر هويت فرهنگي است که ريشه در ميراث فرهنگي دارد.

براي هر ملت،شناخت گذشته براي ساختن آينده اي بر پايه هويت فرهنگي خويش اهميت مي يابد.در حقيقت پويايي و بقاي فرهنگي در آينده،نيازمند پيوستگي ميان ديروز و امروز و فرداي ملتهاست.

 

ميراث فرهنگي به آثار مادي و معنوي به جا مانده از گذشته گفته مي شود که برهويت فرهنگي يک جامعه انساني دلالت دارد و از آن جهت قابل توجه است که در شناخت زندگي گذشتگان مفيد و موثر است و براي مطالعه جوامع ، اقوام و ملل گوناگون، و نيز بازشناسي آثار مادي تمدن ها و سير تشکيل و تکامل آنها سندي با ارزش به شمار مي آيد .
براي هر ملت ، شناخت گذشته براي ساختن آينده اي بر پايه هويت فرهنگي خويش اهميت مي يابد . در حقيقت پويايي و بقاي فرهنگي در آينده ، نيازمند پيوستگي ميان ديروز و امروز و فرداي ملتهاست .
امروزه در آغاز هزاره سوم و عصر ارتباطات و جهاني شدن ، وجه تمايز ملت ها از يکديگر هويت فرهنگي است که ريشه در ميراث فرهنگي دارد .
از قرن پانزدهم ميلادي ( نهم هجري ) به بعد ، ايران مورد توجه سياحان و جهانگردان قرار گرفت . آنان در سفرنامه هاي خود از تمدن و فرهنگ کهن ايران نام برده و به معرفي آثار مهم و برجسته اي همچون تخت جمشيد و پاسارگاد پرداخته اند . علاقه به يافتن گنج و نگهداري اشياي عتيقه در ايران در دوره قاجاريه رايج بوده است . ناصر الدين شاه قاجار به کاوش و گرد آوري اشياي عتيقه علاقمند بود و گاه به تعمير بناهاي تاريخي مي پرداخت . در زمان او ، قبل از 1290 قمري نخستين موزه با عنوان موزه - خانه در کاخ گلستان برپاشد .
امروزه توسعه فرهنگي باعث ايجاد خودباوري در جامعه شده و اين مسئله خود در شکل گيري و احياي هويت فرهنگي جامعه نقش مهمي را ايفا مي نمايد . توسعه فرهنگي در قالب اهميت دادن به ارزش هاي محلي و ملي ، بايد بتواند از طريق برنامه ريزيهاي فرهنگي و اجتماعي به نيازهاي معنوي و مادي افراد جامعه پاسخ دهد . در اين راستا سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري قزوين از خرداد ماه سال 87 ، گام به گام اقدام به مرمت تک تک فضاهاي مجموعه سه هکتاري سعد السلطنه پرداخت که اين مرمت همچنان در برنامه اجرائي اين سازمان قرارداشته و انشا ا. . . با ياري خداوند متعال مرمت کليه فضاها تا پايان سال 92 به اتمام خواهد رسيد . با توجه به اينکه هنوز مرمت کل مجموعه به پايان نرسيده احياي فضاهاي مرمت شده نيز جهت استفاده بهينه شهروندان از اين بناي با ارزش فراموش نشده و از فروردين ماه سال 88 تا کنون در ايام نوروز و مناسبتهاي خاص سال مانند ايام فاطميه و . . . ، جهت برگزاري نمايشگاههاي صنايع دستي ، بازي و اسباب بازي، بزرگداشت هفته کودک ، نمايشگاه دوسالانه خوشنويسي ايران ، ساخت فيلم و . . . مورد استفاده قرار گرفته و اميد است تا با تکميل مرمت اين مجموعه عظيم بتوانيم شاهد پويايي و رونق هرچه بهتر ، جهت حفظ هويت و ميراث شهرمان با هدف خدمت به شهروندان عزيز اين شهر باشيم .
 

 

تصاویر مرتبط