شنبه ۱۳۹۰/۰۹/۲۶

گزارشي خبري- تحليلي؛

مشارکت بخش خصوصي در طرح‌هاي شهري؛برگ برنده شهرداري قزوين

طرح‌هاي کارگروه قزوين + 20 که در جهت رسيدن شهر قزوين به چشم انداز توسعه آن به تصويب رسيده‌اند، اولويت‌هاي سرمايه گذاري در شهر قزوين هستند که حذف مقررات دست و پاگير، آموزش مديران و تعامل سازنده مهم‌ترين راه رسيدن به چشم انداز توسعه شهر قزوين است.

 

پيام شهر- اشاره: گروه گزارش- هيأت عالي سرمايه گذاري شهرداري قزوين با توجه به هزينه سنگين طرح‌ها از سويي و درآمدهاي ناپايدار شهرداري و عدم توان مالي اين نهاد براي اجراي آن‌ها از ديگر سو با هدف بهبود، گسترش و ساماندهي وضعيت موجود در حوزه سرمايه گذاري در شهر قزوين در 14 مرداد ماه 88 تشکيل شد و هم اکنون از تعداد 63 مورد از طرح‌هاي مرتبط با اساسي‌ترين نيازهاي شهر قزوين که در اين حوزه مطرح شده، 6 مورد به مرحله اجرا رسيده است.
دستاوردهاي اين هيأت از ابتداي تشکيل تاکنون، شناسايي نقاط قوت و ضعف و موانع پيش روي آن، راهکارهاي رفع آن‌ها و اينکه چرا سرمايه گذاران به ويژه سرمايه گذاران بومي در قزوين سرمايه گذاري
نمي کنند؟ سوالاتي است که در گفتگوي ما با چند تن از کارشناسان و مسوولان شهر به آن پرداخته شد:
 ( نصيبه عبدالهي/ پروين شهسواري/آسيه بهرامي)
   چرا هيأت عالي سرمايه گذاري در قزوين تشکيل شد؟
سرپرست امور سرمايه گذاري شهرداري قزوين در نشستي با پيام شهر، در اين خصوص مي‌گويد: هدف از جذب سرمايه گذار در طرح‌هاي مشارکتي توسعه و دسترسي به منابع مالي است، سياستي که به عنوان شيوه‌اي متداول و کم هزينه و به نفع عمران و آبادي شهر در شهرداري‌ها دنبال مي‌شود.
عليرضا خزائلي خاطر نشان مي‌کند: حضور هيات عالي در بدنه شهرداري، ساز و کاري براي حذف بوروکراسي اداري، تشريفات و سرعت بخشيدن به چرخه سرمايه گذاري در شهرداري با حفظشان سرمايه گذار در کنار رعايت قانون است، در واقع هيات نقش پيشخوان خدمات شهرداري را براي سرمايه گذار بازي مي‌کند و به جاي آنکه سرمايه گذار خود به دنبال جمع آوري اطلاعات و اسناد باشد، شهرداري جهت صرفه جويي در وقت آن‌ها را در اختيار کساني که تمايل به مشارکت در طرح‌هاي شهرداري دارند، مي‌گذارد و با ابتکاراتي، اين چرخه را کوتاه و کوتاه‌تر مي‌کند.
محمد پارسا مهر، عضو نظام مهندسي ساختمان قزوين نيز هدف از تشکيل اين هيأت را تسهيل در روند مشارکت و جذب سرمايه‌هاي بخش خصوصي در فرآيند توسعه و عمران شهر دانسته و در گفتگو با پيام شهر اظهار مي‌کند: بدون ترديد شهرها را مردم مي‌سازند و دستگاه‌هاي اجرايي صرفاً هدايت کننده مسير فعاليت‌ها و مجري زير ساخت ها هستند از اين رو، اين هيأت مي‌تواند حلقه پيوند بين بخش خصوصي و نهادهاي رسمي و دولتي باشد که در صورت تحقق، نتايج ملموس و قابل قبولي ارائه خواهد نمود.
علي حسن ظاهري رييس کار گروه قزوين + 20 نيز با اشاره به اينکه شهرداري‌ها به دليل هزينه‌هاي روزافزون خدمات جاري، تنها قادر به اداره امور جاري خود بوده و ناچار به استفاده از منابع ديگر در تأمين سرمايه و درآمد هستند، در گفتگو با خبرنگار ما مي‌گويد: تقويت بخش خصوصي در طرح‌هاي مشارکتي يکي ديگر از راه‌هاي تأمين درآمد شهرداري‌ها بوده که هيأت عالي سرمايه گذاري در يک سال و نيم اخير در دستور کار خود داشته است؛ اين پيشنهاد به عنوان يک برنامه زمان بندي طولاني، براي تعريف منابع درآمدي پايدار براي شهرداري مطرح است.
وي جذب سرمايه گذار بخش خصوصي را توسط شهرداري در شرايط اقتصادي فعلي مناسب دانسته و عنوان مي‌کند: تشويق بخش خصوصي و ايجاد اطمينان جهت مشارکت با شهرداري، بالاترين دستاورد هيأت عالي سرمايه گذاري است که شهرداري در مرحله نخست به آن نياز دارد.
اما از نظر اکبري، دکتراي اقتصاد شهري که هدف از تشکيل چنين هيأتي را علاوه بر سرمايه گذاري نقدي، به کارگيري شيوه‌هاي مديريت اين گونه سرمايه گذاري‌ها در اجراي طرح‌هاي عمراني، امنيتي، حمل و نقل شهري، فرهنگي و تفريحي عنوان کرده، مي‌گويد: دستاورد اصلي اين هيأت، هماهنگي بين شوراي اسلامي شهر و شهرداري در جذب مشارکت بخش خصوصي و عمومي براي سرمايه گذاري در قزوين است.
دربندي زاده رييس سابق هيأت عالي سرمايه گذاري شهرداري قزوين نيز ضمن يادآوري وضعيت رکود و سرمايه گذاري در ايران که به گفته او جهت دار نبوده و موجب فرار سرمايه مي‌شود؛ با اشاره به الگوبرداري از شهر تبريز و تجربيات ساير شهرهاي کشور در تأسيس اين هيأت، اظهار مي‌کند: هيأت عالي سرمايه گذاري با اختيارات کافي در جهت جذب سرمايه‌هاي سرگردان گام برداشته و ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي در شهر و کشور را به دنبال داشته است.
 وي مي‌افزايد: با توجه به هزينه بالاي طرح، و درآمدهاي ناپايدار شهرداري‌ها، امکان اجراي آن‌ها براي شهرداري مقدور نيست و اين هيأت مي‌تواند با مشارکت سرمايه گذاران طرح‌ها را به نتيجه برساند.
محمود نصرتي، مشاور عالي شهردار قزوين هم از دستاوردهاي ملموس اين هيأت به ايجاد نگرش و خط مشي فکري در ميان مديران شهري در رابطه با سرمايه گذران اشاره مي‌کند که به اعتقاد وي در گذشته وجود نداشت و نياز به آن احساس مي‌شود.
    نقـاط ضعف و قـوت هيـأت عالـي سرمايه گذاري
مشاور مالي شهردار قزوين، انسجام گروهي و نگرش مثبت اعضا به سرمايه گذار و سرمايه گذاري و برخورد صحيح و اصولي با آن و همچنين تمرکز و حذف سلسله مراتب اداري به منظور دست يابي سرمايه گذار به يک تعامل سازنده با شهرداري از طريق اين هيأت و با کم‌ترين تعداد مراجعه را از نقاط قوت آن خوانده و يادآور مي‌شود: از نقاط ضعف هيأت عالي سرمايه گذاري آن است که تفکرات جديد در خصوص سرمايه گذاري هنوز در لايه‌هاي مياني و زيرين مديريتي نهادينه نشده است زيرا اين موضوع ريشه در فرهنگ سازماني داشته و بسيار زمان بر است.
همچنين داريوش فاميلي عضو اسبق شوراي اسلامي شهر قزوين با اشاره به عدم مديريت واحد به عنوان يکي از مشکلات شهر قزوين، به نبود نياز سنجي در اجراي طراح‌ها اشاره مي‌کند و از آن به عنوان نقطه ضعف اين هيأت ياد کرده و مي‌گويد: نيازهاي واقعي شهر بايد توسط هيأت عالي سرمايه گذاري بررسي و براساس آن اولويت بندي نيازها و برنامه ريزي براي اجراي طرح‌ها صورت گيرد.
اکبري عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي قزوين هم از درآمدهاي بي ثبات به عنوان مهم‌ترين نقطه قوت طرح تشکيل هيأت عالي سرمايه گذاري ياد کرد و با تأکيد بر اينکه وجود چنين هيأتي مي‌تواند موجب افزايش سرمايه گذاري شود، افزود: به عنوان مثال در بخش مسکن يکي از معضلات پيش روي سرمايه گذاران بخش خصوصي اخذ پروانه و طي مراحل آن است که اگر شهرداري دخالت کند مي‌تواند هزينه ساخت مسکن را 10 تا 20 درصد کاهش دهد.
اکبري ادامه مي‌دهد: حتي وجود چنين هيأتي نمي‌تواند لزوماً به معني افزايش سرمايه گذاري بخش خصوصي باشد و پيچيده شدن تصميم به واسطه وجود سليقه‌هاي متفاوت در اين نوع هيأت‌ها مي‌تواند موجب انحراف سرمايه از مسير توسعه شهرستان قزوين گردد.
سيد صادق سياهپوش عضو اسبق شوراي اسلامي شهر قزوين هم عدم شفافيت درآمد و هزينه شهرداري را از نقاط ضعف اين هيأت به شمار مي‌آورد و اذعان مي‌دارد: قبل از اجراي هر طرحي بايد منافع اجراي طرح از نظر مادي و معنوي توسط اعضاي شوراي شهر و مسوولان، مديران و شهرداران به اطلاع شهروندان رسيده و مشارکت آن‌ها جلب شود.
   آنچه که در فعاليت‌هاي اين هيأت خلل ايجاد مي‌کند
محمود نصرتي مشاور شهردار قزوين با اشاره به اينکه شهرداري مي‌تواند با حذف موانع سرمايه گذاري با هدف کاهش خطر پذيري و مدت اجراي طرح اقدام کند و باعث افزايش بازدهي آن شود، مي‌گويد: عمده موانع موجود در اين زمينه طرح‌هاي شهري سازمان‌هاي مرتبط با اين طرح‌ها است که شرکت‌هاي آب، برق و گاز و سازمان مسکن، استانداري و فرمانداري‌ها از جمله آن‌ها هستند و در صورتي شهرداري در جذب سرمايه گذار موفق‌تر خواهد بود که بتواند تعاملي سازنده و همگرا با ساير مؤسسات و سازمان‌هاي خدمات رسان داشته باشد.
خزائلي، سرپرست امور سرمايه گذاري، موانع پيش روي روند سرمايه گذاري در شهرداري را «زياد» توصيف مي‌کند و مهم‌ترين آن‌ها را اين طور بيان مي‌کند: رسيدن به يک قرارداد حقوقي که از نظر فني و اقتصادي خواست و نظر طرفين در ان لحاظ شده باشد، به سختي صورت مي‌گيرد؛ تعامل دستگاه‌هاي خدمات رسان با شهرداري ضعيف است که باعث کند شدن روند اجرايي طرح‌هاي مشارکتي مي‌شود، از سوي ديگر کلان بودن نوع سرمايه گذاري‌ها و اجراي آن‌ها در سطح شهر براي همسايگان و شهروندان مزاحمت ايجاد مي‌کند.
وي تصريح مي‌کند: در هر حال بايد در نظر داشت که در آغاز هر کاري بروز چنين موانعي عادي است، اما با تلاش در دو سال گذشته ديد مديران نسبت به اين موضوع بهبود يافته و اين موانع رفع شده و اکنون ديگر نگاه مديران به آن آگاهانه است.
اکبري از روش ارزيابي طرح‌هاي اقتصادي – اجتماعي به عنوان بزرگ‌ترين مانع پيش روي اين هيأت ياد کرده و خاطرنشان مي‌کند: متأسفانه ميان تصميم گيري شورايي و کارايي اقتصادي فاصله وجود دارد و اندازه بهينه طرح‌ها از ديد اقتصادي به احتمال زياد متفاوت از آنچه خواهد شد که دراين هيأت به آن خواهند رسيد مگر اينکه اين هيأت به يک بخش تخصصي ارزيابي طرح‌ها اعتماد نموده و آن را بپذيرد.
اين عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي قزوين ادامه مي‌دهد: به عنوان مثال اگر اندازه بهينه يک بوستان تفريحي (يا فضاي سبز) 3 هکتار باشد، براساس نظام حاکم بر رأي گيري مي‌توان نشان داد که حتماً اندازه‌اي کمتر از سه هکتار به تصويب خواهد رسيد، مگر اينکه تصميم گيران به نظر کارشناسان خبره اعتماد نمايند.
پارسا مهر عضو شوراي عالي سرمايه گذاري و عضو کارگروه قزوين + 20 شعاع دايره فعاليت‌هاي اين هيأت را متأثر از مؤلفه‌هاي قوانين، مقررات و آيين نامه‌ها که بعضاً به روز نبوده و به قدر کفايت کارآمد نيستند و نيز ميزان علاقه مندي و تحرک اعضا دانسته و بيان مي‌کند:
اگر اعضاي اين هيأت صرفاً از ميان کارمندان و کارشناسان شهرداري و ساير نهادها انتخاب گردند به علت مسووليت‌هاي دولتي ممکن است با کمبود وقت رو به رو شوند و اين امر احتمالاً در سرعت فعاليت هيأت اثر منفي خواهد داشت.
عضو کارگروه قزوين + 20 تصريح مي‌کند: واقعيت اين است که بيشتر قوانين در حوزه مديريت شهري متعلق به دهه‌هاي گذشته بوده و با شرايط روز تطبيق نمي‌کند. براي مثال؛ بخش وسيعي از قزوين رنگ و ريشه تاريخي و فرهنگي دارد و مقررات مربوط به حفاظت از آثار تاريخي در سال 1309 تدوين گرديده و اجرايي شدند يعني ما دقيقاً با قانون 81 سال پيش در پي نگاهداشت يادمان‌هاي ارزشمند تاريخي هستيم که به طور يقين با شرايط کنوني کاملاً انطباق ندارند.
   نقش مسوولان در افزايش سرمايه گذاري در قزوين چيست؟
پارسا مهر مي‌افزايد: بنابراين تهذيب قوانين يکي از اساسي‌ترين نيازهاي جامعه در بحث مديريت شهري است و به بيان روشن‌تر درگيري سرمايه گذار با سازمان‌هاي متعدد براي کسب مجوز و يا استعلام‌هاي ضروري آنچنان طولاني خواهد بود که سرمايه گذار را با دشواري مواجه مي‌سازد.
پارسا مهر اضافه مي‌کند: ضروري است که در يک تعامل سازنده اختيارات دستگاه‌ها در نهادي واحد متمرکز گردد تا فرصت‌هاي زماني و مکاني هدر نرود و سرمايه گذار با اطمينان بيشتري وارد حوزه عمران و توسعه شهري گردد.
وي تأکيد مي‌کند: تصحيح نگاه مديريتي مي‌تواند اقدامي مؤثر باشد و ساز و کار (برنده – برنده) به عنوان شالوده و زير بنا مورد توجه قرار گيرد به طوري که سرمايه گذار به سود مشروع خود دست يابد از سوي ديگر جامعه نيز از تحرک عوامل توليد به کار رفته در جريان توسعه و عمران در زمان ساخت و هنگام بهره برداري متنعم گردد.
خزائلي سرپرست امور سرمايه گذاري، مسوولان را در جذب سرمايه گذار بسيار موثر دانسته و گفت: همانقدر که مديران و مسوولين مي‌توانند در جذب سرمايه گذار موثر باشند، به همان ميزان نيز در کاهش انگيزه و دلسرد کردن آن‌ها تاثير دارند. وي مي‌گويد: همچنين هنگامي که انگيزه‌هاي توسعه شهر را با انگيزه سرمايه گذار منطبق کنيم نشانه گيري نسبت به يک هدف مشترک صورت مي‌گيرد. سرمايه گذار جهت رسيدن به نفع اقتصادي به دنبال توسعه و انجام فعاليت‌هايي است که مشتري‌هاي بيشتري داشته باشد و بتواند به تعداد بيشتري از مردم خدمات دهي کند و شهرداري اين فرصت را براي سرمايه گذار با تمرکز فعاليت در هيات سرمايه گذاري به وجود آورده تا راحت‌تر به اين مقصود دست يابد.
وي باز بودن مسير را براي بستن هر نوع قرارداد مشارکتي که از نظر شرعي و قانوني بلا مانع باشد را از جمله شيوه‌هاي جذب سرمايه گذار دانست و گفت: اين هيات 15 نوع سرمايه گذاري را عنوان کرده که گزينه 15 آن ساير موارد است که به معناي باز بودن راه‌هاي مختلف سرمايه گذاري براي نهادها و افراد مختلف با شهرداري قزوين است.
سرپرست امور سرمايه گذاري شهرداري، سرمايه گذاري را ايجاد نوعي درآمد پايدار معرفي مي‌کند که مسلط بر زمان است و مي‌گويد: اين که درآمد پايدار بر زمان غلبه دارد به معناي آن است که دوره‌اي طولاني را در بر مي‌گيرد و به صورت يک چرخه تبديل سرمايه و پول به کالا و خدمات وسپس تبديل اين خدمات و کالا به درآمد، بازگشت سرمايه و سود آوري اتفاق مي‌افتد و بعد از مدتي که اين خدمات و کالا دچار استهلاک
مي شوند، جبران هزينه نگهداري، نوسازي و باز سود آوري آن از نتايج همين چرخه است که براي ساليان متمادي درآمدي را براي سرمايه گذار و شهرداري به دنبال دارد و تلاش مي‌کنيم که در اين مسير حرکت کنيم.
خزائلي با اشاره به دستور اکيد اسلام مبني بر درآمدزايي از چرخه کالا و خدمات گفت: حسن اين چرخه که پول و سرمايه تبديل به کالا و خدمات مي‌شود، اين است که اشتغال، عمران و آباداني به وجود مي‌آورد و در عين حال تعداد زيادي از افراد جامعه از اين خدمات استفاده مي‌کنند، شهرداري قزوين سعي مي‌کند که اين چرخه را فعال کند و عدد گردش اقتصادي را بالاتر ببرد که رونق اقتصادي را براي شهر قزوين و به دنبال آن استان قزوين و کشور ايران به بار مي‌آورد؛ بنابراين ترجيح مي‌دهيم که سرمايه در قالب کالا و خدمات در گردش باشد و همگان از آن منتفع شوند.
ظاهري رييس کارگروه قزوين + 20 هم با تأکيد بر لزوم توجيه و آموزش دستگاه اداري شهرداري، نسبت به رويکرد اين نهاد در خصوص تشکيل هيأت عالي سرمايه گذاري و عملکرد آن بيان مي‌کند: واحدها و ادارات مختلف شهرداري بايد با آموزش‌هاي کافي خود را آماده پذيرش شرايط جديد نمايند و در صورت تحقق اين امر مي‌توان انتظار داشت مرحله دوم يعني روان سازي مراحل اداري صدور مجوزها جهت به حداقل رساندن زمان اداري کارها صورت پذيرد.
سياهپوش عضو اسبق شوراي اسلامي شهر قزوين، تسهيل در واگذاري طرح‌ها، البته نه با مديريت شبه دولتي را از ديگر راهکارهاي جذب سرمايه گذار ذکر و خاطرنشان مي‌سازد: باتوجه به اينکه شهرداري و شوراي اسلامي شهر نهادهايي عمومي بوده و از NG ها (نيروهاي خودجوش مردمي) بهره گرفته‌اند که به نظر مي‌رسد موانع واگذاري براي آنان کمتر باشد.
وي اضافه مي‌کند: بنابراين نهادهاي مذکور مي‌توانند کليه امور شهرداري از قبيل سازمان پارک‌ها و فضاي سبز، اداره موتوري، سازمان‌هاي اتوبوسراني، تاکسيراني و عمران و کليه امور مربوط به صدور پروانه و کميسيون پيشگيري از تخلفات و... و اجراي طرح‌هاي مختلف توليد مصالح مورد نياز و انبار داري و ... را در اختيار بخش خصوصي قرار دهد که کاري دشوار اما با مشارکت مردم امکان پذير است.
خطيبي رييس انجمن انبوه سازان و عضو کارگروه قزوين + 20 هم با تأکيد اين موضوع مي‌گويد: بايد محتواي طرح‌ها به همراه آلبوم و عکس در اختيار سرمايه گذاران و عموم مردم قرار گرفته و قدرت تشکيلات واحد سرمايه گذاري تقويت شود چرا که هنوز تصميمات اين شورا مطلق نبوده و ضعيف است.
    قزويني ها پول‌هايشان را چه مي‌کنند؟
خطيبي معتقد است: که شهروندان قزويني درآمدهاي خود را درقزوين سرمايه گذاري نمي‌کنند و علت آن را ديد سطحي مديران مياني نسبت به سرمايه گذاري شهروندان قزوين و حتي ساير استان‌ها عنوان کرده و يادآور مي‌شود: مديران مياني بايد اطلاعات و آگاهي خود را در مورد قوانين و مصوبات به روز کشور بالا برده و آن را تقويت نمايند چرا که در برخي موارد که حتي موانع قانوني هم وجود ندارد، ديد سطحي مديران مياني نسبت به سرمايه گذاري مانع از انجام فعاليت‌هاي مفيد اقتصادي در شهر مي‌شود.
محمود نصرتي مشاور شهردار هم از ايجاد انسجام و تقويت حس ميهن دوستي در ميان مردم قزوين و اشاعه احاديث و تقويت فرهنگ اسلامي در باب احترام گذاشتن به سرمايه گذاران به عنوان راه‌هاي جذب سرمايه گذاران بومي و غير بومي در استان ياد کرده و بيان مي‌کند: توسعه اقتصاد شهري، افزايش سرانه درآمد، ايجاد اشتغال و کاهش ناهنجاري‌هاي اجتماعي ريشه در سرمايه گذاري دارد و هر مجموعه شهري که بتواند سرمايه گذاري را در شهر نهادينه کند بخش زيادي از معضلات خود را مرتفع نموده است.
ظاهري هم اعتقاد دارد: اگر شهرداري زمينه‌هاي لازم را براي سرمايه گذاري فراهم نمايد، اندوخته‌هاي شهروندان قزويني در قزوين سرمايه گذاري مي‌شود. وي با اشاره به کاربرد ديدگاه‌هاي سنتي در اين زمينه تأکيد مي‌کند: معرفي روش‌ها و تکنيک‌هاي جديد سرمايه گذاري و ابزار ساز و کارهاي نوين، دامنه سرمايه گذاري بوميان را توسعه خواهد بخشيد. شهردار اسبق قزوين اضافه مي‌کند: تأسيس شرکت‌هاي سرمايه گذاري مي‌تواند ابزاري براي جمع آوري سرمايه‌هاي اندک و برطرف کننده مسائل ديگر در اين زمينه باشد و به نظر مي‌رسد حضور افراد به صورت انفرادي در اجراي طرح‌هاي بزرگ بار رواني و اجتماعي براي فرد ايجاد خواهد نمود که اين امر موجب بي رغبتي بومي‌ها در سرمايه گذاري براي اجراي طرح‌هاي بزرگ شهري مي‌شود.
وي ادامه مي‌دهد: اين در حالي است که ورود به بحث سرمايه گذاري در قالب شرکت‌هاي سرمايه گذاري و عمران و توسعه، موجب کاهش تبعات ذکر شده و گردش سرمايه‌هاي بومي در شهر قزوين خواهد شد.
اما اکبري، دکتراي اقتصاد شهري معتقد است: قزويني‌ها پولشان را در قزوين خرج مي‌کنند، در غير اين صورت اداره کل امور مالياتي نمي‌توانست ادعا کند که بيش از ميزان مصوب ماليات اخذ نموده است. وي با ذکر اينکه در بخش مسکن ممکن نيست يک سرمايه گذار اندوخته‌اش را در خارج از شهر قزوين سرمايه گذاري نمايد، تأکيد مي‌کند: بسياري از سرمايه گذاري‌ها ضروري است اماممکن است ارزش افزوده آن به خارج از شهرانتقال يابد و اين ماهيت شهرهاي مبدع و رو به توسعه است که قزوين نيز يکي از اين شهرها است.
عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي قزوين با اشاره به نزديکي شهر قزوين به تهران ادامه مي‌دهد: وجود مکان‌هاي فرهنگي و اقتصادي بزرگ درتهران، ميزان قابل توجهي از هزينه قزويني‌ها را در بر خواهد داشت.
پارسا مهر نيز در اين خصوص مي‌گويد: علاوه بر موانع اقتصادي – اجتماعي مورد اشاره، نزديکي به تهران به عنوان نقطه تمرکز جريان پول و سرمايه مشکل ديگر شهر قزوين است و بيشتر بودن نرخ سود بسياري از فعاليت‌ها در تهران نسبت به ساير شهرها و تسهيلات اداري ايجاد شده در پايتخت که کوتاه بودن دوره ساخت و ساز و زمان برگشت سرمايه از نتايج آن است، موجب مي‌شوند تا سرمايه‌هاي قابل توجه به طور طبيعي به گرانيگاه فعاليت‌هاي اقتصادي و مکان‌هاي مناسب متمايل گردند.
سرانجام خزائلي با سنگين دانستن وزنه سرمايه گذاران بومي در طرح‌هاي مشارکتي شهرداري قزوين، تاکيد
 مي‌کند: در تمام جهان، مهاجرت سرمايه به سمت بازارهاي بزرگ‌تري که شهرهاي کلان دارند امري طبيعي است و اين امر تنها اختصاص به سرمايه گذاران قزويني ندارد و در کشور ما اين حرکت به سمت تهران و پايتخت است و نمي‌توان جلوي آن را گرفت و حتي مي‌توان گفت؛ گاه سياست‌هاي مديريتي و دولتي اين امر را در قالب قانون‌هاي مالياتي، بانکي و مواردي اين چنيني تشديد مي‌کند. با وجود اين شاهديم که توانستيم از حضور سرمايه گذاران در اجراي پروژه‌هاي شهرداري بهره بجوييم که خود موفقيتي در خور توجه است.
   اولويت هاي سرمايه گذاري در قزوين
سرپرست امور سرمايه گذاري در خصوص اولويت‌هاي سرمايه گذاري در قزوين اين طور بيان مي‌کند: اولويت‌هاي سرمايه گذاري را در دوره‌هايي در رسانه‌هاي مکتوب و نشريات استان منتشر کرديم، اما اين که اين اولويت‌ها بر چه اساسي مشخص شده‌اند، با درنظر گرفتن درخواست و نياز مردم شهر بوده است و اما اين که از کجا اين نياز مشخص مي‌شود، مي‌توان گفت که تا حدي مطالعات امکان سنجي صورت گرفته است و از نظرات کارشناسان، اعضاي شوراي شهر، کار گروه قزوين + 20، تجارب مديران و حتي نظرات مستقيم شهروندان به صورت مصاحبه‌هايي که انجام شده، استفاده کرديم.
فاميلي عضو اسبق شوراي اسلامي شهر قزوين هم با اشاره به اينکه احياي بافت قديمي و تاريخي، گردشگري (جذب گردشگر) و ايجاد کارخانجات توليد مبلمان شهر در سطح کلان متناسب با طبيعت و اقليم شهر قزوين مي‌تواند از جمله مهم‌ترين اولويت‌هاي سرمايه گذاري در شهر باشد بيان مي‌کند: با توجه به هدف‌هاي مدنظر در شيوه نامه و عناوين مربوط به سرمايه گذاري، هدف‌هاي شوراي عالي سرمايه گذاري به درستي محقق نشده و چشمگير نيست.
ظاهري رييس کارگروه قزوين + 20 نيز اظهار مي‌دارد. بهترين اولويت‌ها براي سرمايه گذاري در قزوين مصوبات و بيانيه‌هاي کارگروه قزوين +20 است که بر مبناي هزاران ساعت کار کارشناسي افراد صاحب نظر با همکاري شوراي اسلامي شهر و شهرداري و براساس شرايط اقتصادي شهر قزوين تنظيم شده است.
   انعقاد قرارداد 10 مورد از طرح‌هاي هيأت عالي سرمايه گذاري:
رييس سابق هيأت عالي سرمايه گذاري شهرداري با اشاره با اينکه 63 طرح در فهرست طرح‌هاي سرمايه گذاري شهرداري قزوين مشخص شده است، مي‌گويد: از ابتداي تشکيل اين هيأت تعداد ياد شده، 10 فقره قرارداد به صورت قطعي منعقد شده و مابقي نيز در حال انعقاد قرارداد و جذب سرمايه گذار هستند. وي اضافه مي‌کند: 70 درصد قراردادها در مورد زمين و مجوزها بوده و در بقيه موارد آورده از سوي مالکان بوده است که عمليات تغيير کاربري و صدور مجوزهاي ساختماني توسط شهرداري صورت گرفته و سرمايه گذاري به صورت مشارکتي انجام مي‌شود.
دربندي زاده با تأکيد بر کمبود مراکز تفريحي و وجود شهربازي مجهز و پيشرفته در شهر تصريح
مي کند: احداث اين مرکز تفريحي شامل مجموعه بازي‌هاي رايانه‌اي – مکانيکي و مجموعه فرهنگي، ورزشي و رفاهي با مشارکت سرمايه گذاران و با اعتبار يکصد ميليون ريال در بوستان باراجين در حال ساخت بوده و تاکنون 25 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.
وي همچنين تأمين توقفگاه طبقاتي در شهر را نيز يکي از موارد مهم سرمايه گذاري ذکر و عنوان کرد: کلنگ احداث مجتمع تجاري و توقفگاه طبقاتي در خيابان بوعلي طي يک قرارداد سه ساله با اعتباري افزون بر 300 ميليارد ريال به زمين زده خواهد شد.
دربندي زاده يادآور مي‌شود: تالار پيشرفته شهر همراه با استخر سرپوشيده و مجموعه ورزشي با اعتباري افزون بر 1500 ميليارد ريال، هتل 4 ستاره در زميني به مساحت سه هکتار با اعتبار 300 ميليارد ريال و مجتمع تفريحي، رفاهي، ورزشي، تجاري در زميني به وسعت 10 هکتار با اعتبار يکهزار ميليارد ريال از ديگر موارد مهم سرمايه گذاري در قزوين هستند که عقد قرارداد تمامي آن‌ها صورت گرفته و درمرحله تهيه نقشه هستند. وي تأکيد مي‌کند: در تمام مراحل تعريف طرح‌ها و مکان نمايي و ساير امور مرتبط با آن‌ها از نظر صاحب نظران و کارشناسان حوزه‌هاي مختلف استفاده شده است.
نتيجه: طرح‌هاي کارگروه قزوين + 20 که در جهت رسيدن شهر قزوين به چشم انداز توسعه آن به تصويب رسيده‌اند، اولويت‌هاي سرمايه گذاري در شهر قزوين هستند که حذف مقررات دست و پاگير، آموزش مديران مياني در جهت تبيين نقش و اهميت سرمايه گذاري در شهر و تلاش همه مسوولان و نهادهاي شهري و نيز تعامل سازنده آن‌ها با يکديگر مهم‌ترين راه رفع مشکلات سرمايه گذاري و درنتيجه رسيدن به چشم انداز توسعه شهر قزوين است.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط