سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۱۶

دفاتر تسهیلگری نوسازی بافت های فرسوده شهر قزوین

سازمان نوسازی شهر قزوین در راستای اجرای قانون برنامه ششم توسعه کشور و با استناد به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و مصوبات ستاد ملی بازآفرینی و ستاد بازآفرینی استان ، عملیات اجرایی بازآفرینی 11 محله هدف تا سال 1400 را در دستور کار قرار داده است و تا کنون بازآفرینی چهار محله هدف در اولویت کار این سازمان قرار دارد.

آموزش جامعه محلی در زمینه‌های مهارت‌های پایه، مهارت‌های فنی و مهمترین وظایف دفاتر تسهیلگری نوسازی و توسعه محلی به شرح ذیل می باشد:

1- نوسازی و بهسازی محله و تأمین خدمات شهری

- پیگیری و مطالبه‌گری اجرای پروژه‌های کالبدی و زیرساختی نظیر شبکه آب، برق، گاز، تلفن، زمین و مسکن، خدمات شهری، اصلاح و بهبود کیفیت معابر و سایر پروژه‌های کالبدی و فیزیکی.

- شناسایی مشکلات مردم در زمینه عدم بهره‌مندی از خدمات و زیرساخت‌ها نظیر عدم توان مالی پرداخت هزینه آنها، برخی موانع فیزیکی معابر.

- هماهنگی دستگاه‌های خدمات‌رسان و هم‌افزایی توان اجرایی و مالی آنها در بهبود وضعیت محله

2-توانمندسازی اجتماعی جامعه محلی

حرفه‌ای، بهداشت عمومی و بهداشت خانواده، مهارت‌های شغل‌یابی، کسب درآمد و نوآوری و سایر موارد.

- شناسایی گروه‌های آسیب‌پذیر نظیر زنان سرپرست خانوار، کودکان بی‌سرپرست، سالمندان تنها، تهیدستان، خانواده‌های مستمری‌بگیر و جذب حمایت نهادها و دستگاه‌های حمایتی.

- شناسایی گروه‌های دارای آسیب اجتماعی نظیر معتادان، زنان بدسرپرست، کودکان کار، افراد بی‌مسکن (کارتن خواب‌ها) و سایر موارد و تدوین برنامه حمایتی و بازگشت به جامعه.

- شناسایی گروه‌های کم‌توان نظیر معلولین جسمی – حرکتی و ذهنی، بیمارهای خاص، کودکان دارای سوء تغذیه و سایر موارد و تدوین برنامه حمایتی و پشتیبانی

3-توانمندسازی اقتصادی جامعه محلی

- تسهیل تأمین مالی خرد نظیر کارآفرینی اجتماعی با جلب و جذب حمایت دستگاه‌های متولی

- هماهنگی، آموزش و تسهیل ارائه وام‌های اشتغال‌زایی و کم‌بهره جهت راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک و جذب حمایت دستگاه‌‌ها در کاهش بیمه و مالیات.

-اجرای برنامه مشاغل خانگی و تسهیل اتصال حرفه‌مندان به بازار کار از طریق کارگاه‌ها، جشنواره‌ها و نیز تدوین سیاست‌های حمایتی و پیشنهاد به دستگاه‌های متولی.

4-ظرفیت‌سازی و نهادسازی

- شناسایی سرمایه‌های اجتماعی و ارتقای اعتماد اجتماعی از طریق ارتباط با شبکه قدرت محلی و شناسایی بازیگران اصلی محله.

- حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در محله و ایجاد نهادهای محلی، به ویژه در بخش زنان، جوانان، نوجوانان، گروه‌های هنری، ورزشی و ارتقای آگاهی و مطالبه‌گری آنها.

5-نظارت و پایش محله و جامعه محلی

- تدوین گزارش عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای فعال در محله

- ارزیابی و پایش دوره‌‌ای برنامه‌ها و فعالیت‌های دفتر تسهیل و توسعه و ارائه پیشنهادات

 

 دفتر تسهیلگری و مشارکت اجتماعی خیابان سپه و نواحی پیرامونی

دفتر تسهیلگری و مشارکت اجتماعی محله سبزه میدان، آقاکبیر و نواحی پیرامون

دفتر تسهیلگری و مشارکت اجتماعی محله دباغان ، خندقبار و امامزاده حسین(ع)

دفتر تسهیلگری و مشارکت اجتماعی محله هادی آباد

تصاویر مرتبط