دوشنبه ۱۳۹۱/۰۸/۰۱

نمونه هايي از عناصر باارزش خيابان شهداء

خيابان شهداء داراي مجموعه اي از بناهاي با ارزش مي باشد.

خيابان شهدا يا همان خيابان سپه که قديمي ترين خيابان ايران است،مجموعه اي با ارزش متعلق به دوران مختلف را در خود جاي داده است،

خيابان شهدا يا همان خيابان سپه که قديمي ترين خيابان ايران است ، مجموعه اي از بناهاي با ارزش متعلق به دوران مختلف را در خود جاي داده است ، که توجه به وجود اين عناصر تاريخيبه جايگاه و اهميت ويژه اين خيابان در شهر قزوين مي افزايد،در همين راستا سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين از سال 1384 تا کنون نسبت به کفسازي پياده رو و سواره رو و مبلمان و مرمت بخشي از بدنه خيابان اقدام نموده است . اهم اين بناها به شرح ذيل مي باشند :
· مسجد جامع عتيق : اين مسجد از قديمي ترين و مهمترين مساجد قزوين است که در محله دباغان و در کنار حاشيه غربي خيابان سپه کنوني واقع شده است . قدمت اين مسجد به 1200 سال مي رسد . ايوان جنوبي و گنبد هاروني آن متعلق به دوره سلجوقي و ايوان شمالي و سردر شرقي آن متعلق به دوره صفوي مي باشد . بقيه الحاقات آن مربوط به دوره قاجار مي باشد . ناگفته نماند ارزش اين بنا به حدي بوده که در قرن پنجم اين مسجد عروس مساجد ايران بوده است .
· سردر عالي قاپو : اين سردراز بناهاي شاه طهماسب صفوي است که به عنوان اصلي ترين ورودي به مجموعه باغ سلطنتي بوده است و داراي کتيبه اي مربوط به دوره شاه عباس اول است . اين سردرمدخل کاخ شاهي يا ديوانخانه شاهي است و در راهروي آن داراي دررفيعي است رو به قبله و مشرف به خيابان سپه ، با دوگوشوار در طرفين که به هشتي بزرگي متصل است و داخل هشتي در طرف شرقي دو اتاق دارد که جايگاه دربانان و نيز راهرو اشکوب بالا و گوشواره شرقي ، جايگاه نقاره خانه است .
· مسجد مدرسه شيخ الاسلام : مدرسه مسعوديه يا شيخ الاسلام يا حاج ميرزا (آقاسي) در جانب شرقي خيابان سپه در انتهاي محوطه کوچه مانند پهن و بن بست کوتاهي قراردارد و آن را در سده هاي پيشين ( قاجار) يکي از امراي ترکمانيه قزوين به نام آقاسي بنا کرده بود و چون ميرزا عباس ايرواني مشهور به حاج ميرزا آقاسي وزير معروف محمد شاه قاجار در اين مدرسه تحصيل مي کرده است ، لذا به نام حاج ميرزا آقاسي مشهور شد .
· بازارچه سپه : اين بازارچه در بدنه شرقي خيابان و در مقابل جلوخان مسجد جامع واقع شده است . سردر باقي مانده از اين بازارچه متعلق به دوره قاجار و بيشتر بناهاي آن متعلق به دوره پهلوي مي باشد . اين بازارچه اصلي ترين مرکز خريد ميوه و تره بار در قزوين مي باشد و همچنان به فعاليت خود ادامه مي دهد .
· گرمابه سپه ( ميرزا جواد) : اين بنا در ابتداي بدنه غربي خيابان سپه در ابتداي کوچه امامزاده اسماعيل واقع شده است . اين گرمابه مربوط به دوره قاجار مي باشد که در حال حاضر به صورت مخروبه درآمده و بدنه گرمابه توسط سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين در حال مرمت مي باشد .
· امامزاده اسماعيل : اين بنا در ابتداي خيابان سپه و در بدنه غربي آن واقع گرديده ، گنبد اين بنا مربوط به دوره صفوي مي باشد .
· آب انبار سپه ( حاج مهدي معمار) :در خيابان سپه کوچه مسجد جامع واقع گرديده و بناي آن متعلق به دوره صفويه مي باشد .
· کاروانسراي سعد السلطنه : اين کاروانسرا بسيار بزرگ و مشرف به خيابان تهران قديم است . از کاروانسراهاي برون شهري دوره قاجار به شمار مي آيد که با امتداد يافتن خيابان سپه در دوره پهلوي جهت اتصال به راه آهن دوتکه شده که قسمتي از آن جزء خيابان شده و قسمتي باقي مانده است .

 

تصاویر مرتبط