English (United States) Persian (Iran)
امروز: دوشنبه، 08 خرداد 1396 
English (United States) Persian (Iran)
مديريت کيفيت ISO 9001:2008

 

ضرورت توجه و گرايش به كيفيت و بهبود مستمر براي مديران هر سازمان خدماتي يا توليدي در جهان رقابتي امروز از اهميت ويژه اي برخوردار است. به بيان ديگر مطلوب بودن خدمات نهايي به تنهايي عامل اساسي براي موفقيت در اين عرصه به شمار نمي آيد بلكه عوامل متعدد و مؤثر ديگري نيز وجود دارند كه از جمله آنها مي توان به اطمينان مشتري(ارباب رجوع، گروه هاي ذي نفع، مديران، كارمندان و ...) از توانايي سازمان در استمرار و ارتقاي سطح كيفيت براي خدمات است و در واقع مي توان گفت كه ديگر توجه اصلي از مطلوب بودن كيفيت خدمات به كيفيت تمامي عملكردها و فرآيندهاي تأثيرگذار بر كيفيت و آن هم در سراسر ساختار يك سازمان و در مجموعه اي از نرم افزارها و سخت افزارها معطوف گرديده است. استانداردهاي سري ايزو 9000 كه توسط سازمان بين المللي استاندارد (ISO) تدوين و منتشر گرديده است. در واقع كيفيت خدمات را تحت تأثير عملكردها و فرآيندهاي انجام يافته و در بخش هاي مختلف يك سازمان از جمله مديريت، فروش، طراحي، خريد، كنترل كيفيت، انبار، آموزش و ... مي داند و به همين روال است كه مي خواهد تمامي فرآيندهايي كه بر كيفيت، تأثير مي گذارد بر پايه مطالعه و بررسي عميق شناسايي شده و سپس مكتوب شود و پس از انطباق با نيازمندي هاي استاندارد، در سراسر سازمان از سوي مديريت ارشد تا پايين ترين كاركنان تأثيرگذار بر كيفيت درك و باور شده و همواره به اجرا درآيد و با اقدامات پيشگرانه و اصلاحي به سوي بهبود مستمر ارتقا يابد.
 
شکل 1.مدل يک سيستم مديريت کيفيت مبتني بر فرآيند
 
اصول هشت گانه مديريت و الزامات کلي استانداردISO 9001:2008
1.       سازمان مشتري گرا(Customer Focused organization ): سازمان هاي متکي به مشتريان خود هستند بنابراين مي بايستي نيازهاي حال و آينده مشتري را درک و برآورد نموده و بيش از انتظارات (خواسته هاي مشتري)کوشش نمايند.
2.       راهبري (Leadership ):راهبران هدف و جهت سازمان را بنا مي نهند.آنها بايستي در داخل سازمان، محيطي را که کارکنان بتوانند کاملا مشغول اجراي اهداف سازماني شوند را ايجاد و برقرار نمايند.
3.       مشارکت تمام کارکنان(Involvement Of People):کارکنان در تمام سطوح هستي سازمان اند و اشتغال کامل آنها با همه توانايي ها جهت منافع (مزيت هاي) سازماني به کار خواهد رفت.
4.       نگرش فرآيندي(Proess Approach):يک نتيجه دلخواه و کارا زماني حاصل مي شود که منابع و فعاليت هاي مرتبط در قالب يک فرايند اداره شوند.
5.       نگرش سيستمي به مديريت (System Approach to Decision Making):تعيين،فهم و مديريت يک سيستم با فرآيندهاي مرتبط به يکديگر براي اهداف تعيين شده،مي تواند اثربخشي و کارايي سازمان را ارتقا دهد.
6.       بهبود مستمر(Continual Improvement ):بهبود مستمر بايستي يک هدف هميشگي براي سازمان باشد.
7.       تصميم گيري مبتني بر واقعيات(Factual Approach to Decision Making ):تصميمات مؤثر براساس تحليل داده ها و اطلاعات گرفته مي شوند.
8.       روابط سودمند و متقابل با عرضه کنندگان(Mutually Beneficial Supplier Relationship ):سازمان و عرضه کنندگانش مستقل هستند و يک ارتباط مفيد و متقابل توانايي هردو را به منظور خلق ارزش افزايش مي دهند.

 

   شکل 2. بهبود مستمر عملکرد سازمان با رويکرد چرخه دمينگ

 

صفحه اصلي  |  معرفي سازمان  |  پروژه هاي سازمان  |  گالري تصاوير  |  پروژه مرمت کاروانسراي سعدالسلطنه  |  ارتباطات مردمي  |  گردشگري  |