English (United States) Persian (Iran)
امروز: چهارشنبه، 27 تير 1397 
English (United States) Persian (Iran)
مديريت کيفيت ISO 9001:2008

 

سيستم مديريت کيفيت (ISO9001:2015)

 

ضرورت توجه و گرايش به كيفيت و بهبود مستمر براي مديران هر سازمان خدماتي يا توليدي در جهان رقابتي امروز از اهميت ويژه اي برخوردار است. به بيان ديگر مطلوب بودن خدمات نهايي به تنهايي عامل اساسي براي موفقيت در اين عرصه به شمار نمي آيد بلكه عوامل متعدد و مؤثر ديگري نيز وجود دارند كه از جمله آنها مي توان به اطمينان مشتري(ارباب رجوع، گروه هاي ذي نفع، مديران، كارمندان و ...) از توانايي سازمان در استمرار و ارتقاي سطح كيفيت براي خدمات است و در واقع مي توان گفت كه ديگر توجه اصلي از مطلوب بودن كيفيت خدمات به كيفيت تمامي عملكردها و فرآيندهاي تأثيرگذار بر كيفيت و آن هم در سراسر ساختار يك سازمان و در مجموعه اي از نرم افزارها و سخت افزارها معطوف گرديده است. استانداردهاي سري ايزو 9000 كه توسط سازمان بين المللي استاندارد (ISO) تدوين و منتشر گرديده است. در واقع كيفيت خدمات را تحت تأثير عملكردها و فرآيندهاي انجام يافته و در بخش هاي مختلف يك سازمان از جمله مديريت، فروش، طراحي، خريد، كنترل كيفيت، انبار، آموزش و ... مي داند و به همين روال است كه مي خواهد تمامي فرآيندهايي كه بر كيفيت، تأثير مي گذارد بر پايه مطالعه و بررسي عميق شناسايي شده و سپس مكتوب شود و پس از انطباق با نيازمندي هاي استاندارد، در سراسر سازمان از سوي مديريت ارشد تا پايين ترين كاركنان تأثيرگذار بر كيفيت درك و باور شده و همواره به اجرا درآيد و با اقدامات پيشگرانه و اصلاحي به سوي بهبود مستمر ارتقا يابد.

 

 

اصول هفتگانه مديريت کيفيت در ISO 9001:2015:

1- تمرکز بر مشتري
تمرکز اصلي مديريت کيفيت برآوردن الزامات مشتري و تلاش بر فراتر رفتن از انتظارات مشتري است.

2- رهبري
رهبران در تمام سطوح پديد آورنده وحدت هدف و جهت‌گيري مي باشند و شرايطي را فراهم مي‌کنند که در آن افراد در دستيابي به اهداف کيفي سازمان مشارکت نمايند.
3- مشارکت افراد
براي سازمان ضروري است که تمام افراد ذيصلاح و توانمند بوده و در ارائه ارزش مشارکت کنند.
افردا ذيصلاح و توانمندکه درتمام سازمان مشارکت مي‌کنند توانايي سازمان را براي اجاد ارزش ارتقاء مي‌دهند.
4- رويکرد فرآيندي
نتايج يکسان و قابل پيش‌بيني موثرتر و کاراتر به‌دست مي‌آيند وقتي فعاليت‌ها به‌صورت فرآيندهاي به هم مرتبط به‌عنوان سيستم منسجم عمل مي‌کنند درک و مديريت مي‌شوند.
5- بهبود
سازمان‌هاي موفق تمرکز روزافزون بر بهبود دارند.
6- تصميم‌گيري مبتني بر شواهد
احتمال کسب نتايج دلخواه از تصميمات مبتني بر تجزيه‌ و تحليل و ارزيابي داده و اطلاعات بيشتر است.
7- مديريت ارتباطات
سازمان‌ها براي موفقيت پايدار روابط خود با طرف‌هاي ذينفع مانند تأمين کنندگان را مديريت مي‌کنند.

 

 

 

 

صفحه اصلي  |  معرفي سازمان  |  مديريت يکپارچه  |  پروژه هاي سازمان  |  گالري تصاوير  |  ارتباطات مردمي  |  گردشگري  |